Siirry sisältöön

Asiakaspalvelijat ovat innovatiivisia asiakaspalvelun tähtiä

Asiakaspalvelu ja kokemus syntyy asiakkaan ja yrityksen välisistä kohtaamisista, hetkistä. Kohtaamiseen ja siinä koettuun asiakaskokemukseen vaikuttavat monet asiat, kuten miten ja millainen asiakaspalvelija oli, saatiinko ongelma ratkaistua ja miten asiakas koki tulleensa kuulluksi ja huomioiduksi? Erinomaiseen asiakaspalveluun panostaminen on edullisin tapa saada kilpailuetua muihin yrityksiin ja erottautua markkinoilla. Erinomainen asiakaspalvelu syntyy osaavista ja palveluhaluisista, motivoituneista työntekijöistä, hyvinvoivasta työilmapiiristä, sekä helppokäyttöisistä ja toimivista asiakaspalveluvälineistä. Asiakaspalvelijat tarjoavat myös ruohonjuuritason asiakkaiden ongelmiin ja synnyttävät usein innovaatioita ja ratkaisuja yrityksen arkeen.

 

Hyvä palvelu syntyy asiakkaiden tarpeiden täyttämisestä

Asiakaspalvelun suunnittelu ja rakentaminen tulisi aloittaa asiakkaan tarpeiden tunnistamisella, mitä lisäarvoa asiakkaat yritykseltä tai palvelulta haluavat? Millaisia kanavia asiakkaat suosivat tai miten he tavoittavat palvelun helpoiten? Moni yritys rakentaa hankalia ja sokkeloisia asiakaspalvelupolkuja, jotka turhauttavat ja ärsyttävät asiakkaita. Pelkkä Chatbot-palvelu ei ole riittävää asiakaspalvelua, vaan yksi sen osista.

Asiakkaat kaipaavat ja arvostavat helposti toimivaa, selkeätä ja tehokasta, nopeaa asiakaspalvelua, jonka kautta saada ratkaisuja ja vastauksia ongelmaan kuin ongelmaan. Ihminen on edelleen asiakaspalvelun sydän ja kykenee tarjoamaan parhainta mahdollista, henkilökohtaista ja ymmärtävää palvelua. Asiakaspalvelu on myös välinelaji ja välineistä puhelin on edelleen suosituin ja toivotuin kanava olla yhteydessä yritykseen. Eritysesti kuluttajapuolella arvostetaan puhepalvelua, sekä ihmisen tuottamaa palvelua.

Millaista on hyvä palvelu?

  • Asiakaspalvelun tiedot helposti ja selkeästi esillä
  • Helppo tavoittaa
  • Nopea asioida
  • Monikanavainen, jokainen tavoittaa itselle sopivalla tavalla
  • Tieto palvelun tai jonon etenemisestä

Lue myös: Kilpailuetuna Viiden Tähden Asiakaskokemus

 

Ihminen on asiakaspalvelun sydän, tue kehittymistä ja työhyvinvointia

Asiakaspalvelijoiden osaamiseen ja hyvinvointiin tulisi panostaa mahdollisimman paljon. Hyvinvoiva, osaava ja viihtyvä henkilöstö hoitaa asiakaspalvelutapaukset nopeasti, monipuolisesti ja kattavasti. Hyvä asiakaspalvelija tarjoaa asiakkaille onnistuneen ja iloisen asiakaskokemuksen, joka jää mieleen. Yrityksen kannattaa panostaa avoimeen ja hyvään työilmapiiriin, sillä työhyvinvointi näkyy asiakkaille. Asiakas aistii tylyn ja kireän ilmapiirin nopeasti.

Perehdytä asiakas huolella ja tarjoa hänelle säännöllisesti tukea ja päivitystä osaamiseen. Selvitä asiakaspalvelun kanavat ja arvontuottoprosessi, miten erottua ja mihin panostaa asiakaspalvelussa, mistä meidän asiakkaamme erityisesti pitävät ja mitä arvolupauksia olemme antaneet. Kehitä asiakaspalvelijasta alan asiantuntija, joka osaa antaa neuvoja vinkkejä, joka huomioi asiakkaan kaikki tarpeet. Nosta esiin työntekijöiden vahvuuksia ja osaamista, sekä kannusta työntekijöitä hyödyntämään niitä.

Miten panostaa asiakaspalvelijoihin?

  • Kattava perehdytys
  • Osaamisen päivittäminen ja ylläpitäminen
  • Kehitä asiakaspalvelijoista alan asiantuntijoita
  • Rakenna hyvinvoiva ja avoin ilmapiiri ja työympäristö

Varaa ilmainen kartoitus – Keskustellaan ja katsotaan, miten Länsilinkki voisi auttaa sinua parantamaan asiakaspalveluasi!

 

Palkitse ja kannusta asiakaspalvelijoita

Asiakaspalvelijoiden palkitseminen ja kannustaminen, kannustavat asiakaspalvelijoita kehittymään ja olemaan entistä parempia palvelijoita. Erilaiset kuukausi- tai viikkopalkitsemiset nostavat esiin onnistumisia ja julkinen palkitseminen muiden edessä jää mieleen onnistumisena ja kiitoksena. Liian usein arjessa unohdetaan palkita arjen sankareita ja onnistumisia, jotka kuitenkin edustavat yritystä ja ovat yrityksen kasvot ulospäin.

Kannustamalla työntekijöitä kehittymään ja kehittämään osaamistaan myös vapaa-ajalla, luodaan ilmapiiri, joka tukee innovaatioita ja uusia ideoita, joita yrityksen kannattaakin kuunnella huolella. Suuri määrä yritysten arjen innovaatioista ja toiminnan kehittämisestä syntyy nimittäin usein asiakaspalvelijoilta itseltään, jotka päivittäin ratkovat ja kohtaavat asiakkaiden ongelmia.

Palkitse ja kannusta arjessa:

  • Viikko- tai kuukausipalkintoja, vuoden asiakaspalvelija, vuoden innovaattori
  • Kannusta kehittymään ja kehittämään yrityksen toimintaa
  • Luo avoin ja vastaanottava ilmapiiri

Muistathan: Suuri osa yritysten innovaatioista tulee asiakaspalvelijoilta. He kommunikoivat ja ratkovat asiakkaiden ongelmia ruohonjuuritasolla päivittäin.

 

Asiakaspalvelun suosituin väline on vaihdepalvelu.

Asiakaspalvelija on asiakaspalvelun sydän, mutta asiakaspalvelija tarvitsee helppokäyttöiset ja tehokkaat välineet, jotta työnteko on mahdollisimman sujuvaa ja helppoa. Länsilinkin Dstny-mobiilivaihde on Euroopan suosituin vaihdepalvelu, joka on hiottu viimeisen päälle helppokäyttöiseksi pohjaratkaisuksi asiakaspalveluun. Se tarjoaa monipuoliset perusominaisuudet, sekä kattavat lisätoiminnot. Voit räätälöidä ja valita juuri sinun tarpeisiisi sopivat osat ja palaset.

Länsilinkin vaihdepalvelu Dstny:ssä on suuri joukko lisäosia ja palasia, joista valitaan juuri toimivimmat ratkaisut yrityksesi myynnin ja arjen tehostamiseen.

Vaihdepalvelulla voit esimerkiksi:

  • Helpottaa ja nopeuttaa asiakaspalvelun tekemistä
  • Hoitaa ja ohjaa helpoimpia tapauksia automaattisesti (PUK-koodikyselyt yms.).
  • IVR-valikolla asiakas ohjautuu juuri oikealle henkilölle
  • VIP-ohituskaistalla kanta-asiakas pääsee jonon ohitse
  • Ei määräaikaisuuksia
  • Ei laiteinvestointeja, käytä nykyisillä laitteillasi
  • Yli 20 ominaisuutta ja lisäosaa

Lue lisää Mobiilivaihteesta ja sen ominaisuuksista!